Vælg det rigtige sagsstyringssystem
Et sagsstyringssystem eller dokumenthåndteringssystem kan være det helt rigtige i én virksomhed eller organisation, men slet ikke passe i en anden. For at finde ud af, hvilken type system præcis din virksomhed har brug for, er det en god idé først at få svar på en række spørgsmål. Først og fremmest er det vigtigt, at de, der skal bruge systemet, fortæller, hvad der er vigtigst for dem. Et godt system hjælper jer med at administrere sager, så intet bliver glemt, og gør det nemmere for jer at fremstå servicemindede og professionelle. Gennemgå jeres eksisterende processer og få overblik alle de personer, der normalt er involveret i en sag. Det rigtige sagsstyringssystem gør det nemt for den næste person i rækken at videreføre en sag, og det bliver nemmere for alle parter at få overblik over sagen. Hvor stort er jeres behov for at udbygge med flere funktioner, og skal andre systemer kunne kobles på sagsstyringssystemet? Er der behov for, at flere sager kan kobles sammen? Skal en kunde kunne logge ind og følge sin sag? Og hvordan vil I selv kunne følge op på hver enkelt sag?
Kortlæg de eventuelle problemer, der findes i jeres nuværende sagsstyring, og hvad der er vigtigst at få løst først. Glem ikke at uddanne personalet ordentligt, når I har fundet det rigtige system. Et sagsstyringssystem skal gøre support og ledelse nemmere og hurtigere og automatisere sagsgange – og dine kunder skal opleve, at virksomheden er nem at kommunikere med. Velkommen til BusinessWiths enkle guide til, hvor du kan sammenligne sagsstyringssystemer.
Sagsstyringssystemer til forskellige brancher
Behovet for et sagsstyrings- eller dokumenthåndteringssystem kan være meget forskelligt, afhængig af hvilken branche du arbejder i. Nogle brancher eller virksomheder kan have et stort behov for et system, der kan agere forskelligt afhængig af, hvilken slags sag der er tale om, andre har mere brug for, at systemet er responsivt og fungerer uanset, hvilken enhed eller platform man arbejder fra.
Mange systemer i dag kan tilpasses ud fra specifikke behov og kan med fordel kobles på andre CRM-, økonomi-, eller forretningssystemer af forskellig karakter. Der findes systemer, som man kan arbejde i offline til dem, der ikke altid har god dækning, og som har brug for at kunne tilgå systemet når som helst og hvor som helst. Mulighederne er uendelige.
I ejendomsbranchen er der for eksempel ofte behov for et system, som kan administrere alt fra udlejningsaftaler og fejlrapporter til div. dokumenter og vigtige aftaler. Her kan der være behov for et system, der kan sende meddelelser om sagen og give besked, når en tidsfrist er overskredet. Det skal også kunne tilsluttes økonomisystemet, så fakturering kan finde sted. Det er desuden uhyre vigtigt for et ejendomsselskab, at systemet lever op til den lovgivning, der findes. Manuel håndtering af alle dokumenter er alt for tidskrævende, og et digitalt system giver både bedre service og kvalitet og gør opfølgning på sager meget lettere. Derudover sparer det penge, eftersom processerne passer sig selv, så intet falder mellem to stole. En bedre udnyttelse af ressourcer, simpelthen!