Hvad er CRM?
Leder du efter et CRM-system, der kan styrke dine kundeforhold? Eller vil du kunne indsamle kundedata fra forskellige kilder for siden at analysere og anvende dem som beslutningsgrundlag?
Et CRM-system er en af de mest centrale puslespilsbrikker i håndteringen af kundedata. Det er i et salgsstøtte-system som CRM, du lagrer og indsamler informationer om eksisterende og potentielle kunder. De medarbejdere, der anvender systemet, kan nemt og enkelt få adgang til alle de informationer, der er nødvendige for at kunne arbejde med at styrke eksisterende kundereforhold eller salg til nye potentielle kunder. Det er også i et CRM-system, du på en meget effektiv måde kan måle og analysere data fra dine kundeinteraktioner. Med andre ord består et CRM-system af mange forskellige funktioner, som anvendes til forskellige formål. For eksempel kan man med et CRM-system:
- Skabe og målrette kampagner til relevante kunder og siden følge op på indsatsen. På den måde kan markedsføring og salg samarbejde mere effektivt.
- Automatisere og forenkle salgsprocessen for sælgerne, så I undgår unødigt manuelt arbejde og slipper af med en masse excel-filer.
- Nemt og enkelt skabe og udtrække salgs- og kunderapporter, så I kan analysere, hvordan I kan øge salget.
- Kategorisere prospekter efter, hvor tilbøjelige kunderne er til at købe gennem såkaldt pipeline management.
- Forbedre kundeservice og få et bedre overblik.
Der findes mange funktioner i et CRM-system, og du finder dem alle med forklaringer her på businesswith.dk, hvor du også kan sammenligne leverandører og undersøge, hvad der bedst matcher dine behov. Det allervigtigste at vide, når det gælder CRM, er, at det er et værktøj, hvis formål er at styrke dine kundeforhold. I dag er håndteringen af kundeforhold en afgørende konkurrencefaktor, og du kan derfor tage din virksomhed til et helt nyt niveau med et CRM-værktøj.
Hvorfor et CRM-system?
Det er få salgsstøtte-systemer, der har så mange fordele som et CRM-system. Næsten alle virksomheder er i dag afhængige af at have gode interaktioner med deres kunder og har som mål at gøre det bedre end konkurrenterne. Et CRM-system forsyner dig med de værktøjer, der skal til for, at du kan opnå en konkurrencedygtig kundehåndtering og et så effektivt salg som muligt.
Der er dog stor forskel på, hvordan forskellige brancher arbejder med deres kunder, og hvor høj kompleksitetsgraden er i salgsprocesserne. Hvilket CRM-system, man i givet fald skal anskaffe, varierer derfor meget.
Inden du går I gang med at lave din kravspecifikation til et CRM-system, er det godt at kende nogle af grundene til, at virksomheder investerer i et CRM-system.
- Øget effektivitet. Et CRM-system, der kan integreres med virksomhedens eksisterende systemer, gør det muligt at eliminere ineffektive processer ved at strømline dataflowet i organisationen, så flere afdelinger får del i vigtige kundedata og herigennem kan forbedre og effektivisere deres arbejdsprocesser.
- Øget salg og øget produktivitet. Ved at strømline kundedata, ved de medarbejdere, der arbejder med leverancer, hvad og hvornår de skal gøre noget for kunderne. Det vigtigste er dog, at man lagrer alle informationer og handler på det. På den måde får man også en meget enklere oversigt over, hvor der begås fejl, så man hurtigt kan korrigere dem.
- Bedre internt samarbejde. I dag er næsten alle CRM-systemer cloud-baserede. Det er sikkert at vælge en cloudbaseret løsning, da datasikkerheden i nutidens CRM-systemer er meget høj. Et cloud-baseret system, hvor al data ligger i skyen, gør, at kundeinformationer er tilgængelige når som helst, hvor som helst og for alle, (der har adgang) i organisationen. Det gør det enklere for forskellige afdelinger at samarbejde. For eksempel er der mange, der sætter pris på, at markedsføringsafdelingen og sælgerne nemmere kan arbejde sammen, når kampagner og leads management er funktioner i CRM-systemet eller kobles sammen med marketing automation-systemer. Samlet set kan du bedre holde styr på, hvor varme dine leads er, før du kontakter dem.
- Mere korrekte salgs- og prognosedata. Uanset, om man anvender data som beslutningsgrundlag eller ej, kan et CRM-system gør data meget mere tilgængelige for organisationen. Historik og aktualitet spiller bedre sammen, og det er nemmere at forudse, hvad man skal gøre for at nå sine mål. For eksempel kan data vise, at du bør udføre flere målrettede kampagner i sidste kvartal. Eller at udvalgte budskaber fungerer godt i forhold til at lukke flere handler inden årets udgang m.m.
Et godt råd til dig, der er i tvivl om, hvorvidt din virksomhed har brug for et CRM-værktøj: Få en gratis prøveperiode! Så kan du undersøge, om det er noget for dig, inden du binder dig til en aftale.
Valg af CRM-system – vigtige faktorer, når du skal vurdere det enkelte system
At vælge CRM-system kan være en kompliceret proces, hvis du ikke forinden har lavet en grundig kravspecifikation. I det følgende har vi oplistet en række succeskriterier samt faldgruber, som det er nyttigt at have in mente, inden du vælger udbyder.
Implementering af CRM
Succes
Mange CRM-systemer er webbaserede, hvilket gør dem nemme at vedligeholde. Man behøver derfor ikke involvere it-afdelingen så meget i driften. Til gengæld er det en god idé at være opmærksom på, hvordan systemet implementeres. Et webbaseret CRM-system er et såkaldt SaaS-system. SaaS står for Software as a Service – det vil sige, at det er software, der tilbydes som en tjeneste, man tilgår via nettet og betaler for løbende. Her er det afgørende, at man forinden forbereder sig grundigt sammen med leverandøren og får klarlagt, hvilke data systemet skal kunne håndtere, og hvordan opsætningen og transformation af data skal foregå. Du har sikkert allerede en hel del kundedata, som skal implementeres i systemet, og det er vigtigt, at du sikrer dig, at det bliver gjort korrekt og effektivt.
Faldgruber
Ejerskab! Udvælg én (eventuelt to) personer, som har lyst til at være en del af hele implementeringsfasen og er indstillede på at blive oplært i brug af systemet, så de bliver i stand til at være gatekeepere i forhold til leverandøren, når systemet skal søsættes i organisationen. Det er i øvrigt en klassisk fejl, at man ikke beder sælgerne eller andre slutbrugere om at komme med deres vurdering af, hvordan systemet bør opsættes, og hvad der skal til for at det passer bedst til deres arbejdsforhold.
I mindre virksomheder er det ikke altid muligt at afsætte de nødvendige personaleressourcer til selv at forestå hele implementeringen. I så fald anbefaler vi, at man undersøger, hvilke leverandører der tilbyder support og gratis oplæring af medarbejdere de første måneder. Det kan være guld værd på langt sigt.
Support og uddannelse/oplæring
Succes
Virksomheder, som har relativt lange og komplekse salgsprocesser og/eller håndterer store mængder kundedata, bør i særdeleshed undersøge, hvordan supporten er hos leverandøren. Er der telefonsupport (og i givet fald, hvor ofte), eller går al support via en digital platform, hvor man kun kan få skriftlige svar på sine spørgsmål? Koster uddannelse i brug af systemet ekstra?
Sørg for at have styr på disse spørgsmål, da enkel og smidig support kan spare jer for meget besvær.
Faldgruber
”Vi har support, men kun online via vores digitale kundeservice”. En sådan løsning kan fungere aldeles udmærket for mange. Men hvis du ved med dig selv, at I ikke har tålmodighed til at gå via en digital kundeservice, hver gang I har brug for hjælp, bør du virkelig have det i baghovedet under udvælgelsesprocessen.
Kan CRM-systemet kundetilpasses eller passer det til din branche?
Succes
Der findes en del leverandører, som tilbyder branchetilpassede CRM-systemer. Ved man med sig selv, at det er en vigtig faktor, bør det være et væsentligt udvælgelseskriterie. Overvej, hvad leverandøren skal kundetilpasse, så du får maksimalt udbytte af de funktioner, du har identificeret som vigtigst. At have styr på disse spørgsmål, inden I indgår en aftale, kan spare jer for meget besvær. Leverandøren bør påbegynde tilpasningen af systemet allerede i implementeringsfasen, så du ikke behøver at bede om det efterfølgende. På den måde kan du spare penge på konsulenttimer, og du undgår ekstra omkostninger til systemtilpasning.
Faldgruber
Ekstra omkostninger! Hvis du ønsker en branchetilpasset CRM-løsning, bør du være bevidst om, at der kan blive behov for en hel del tilpasningsapplikationer henad vejen. Det er de færreste branchetilpassede CRM-systemer, der fungerer som en perfekt brancheløsning fra dag ét.
CRM-leverandørens tilgængelighed
Succes
Mobilen! Hvis mange medarbejdere i virksomheden arbejder på farten, er det en kæmpe fordel at kunne tilgå CRM-systemet på mobilen.
Faldgruber
Der findes ikke mange fordele ved at have et CRM-system, som man ikke kan tilgå overalt.
CRM-system med markedsføring
Succes
At lade salg og marketing arbejde i ét og samme system er meget fordelagtigt. Både fordi man opnår mere effektivt samarbejde på tværs af afdelingerne, og fordi man bedre kan håndtere leads og dermed øge omsætningen. Der er ligeledes mange fordele ved at have marketing automation-funktioner i CRM-systemet.
Faldgruber
Har du allerede et marketing automation-system, bør du undersøge, hvor meget ekstra det koster at integrere med det nye CRM, og om der er brug for API-tilpasning.
På BusinessWith har vi kortlagt og analyseret de vigtigste kriterier for en succesfuld indkøbsproces i et CRM-system og fået andre brugere til at komme med solide og uafhængige vurderinger af selve systemerne. Det vil spare dig oceaner af tid og bidrage til, at du kan vælge det rigtige CRM-system til din virksomhed.
CRM til små og mindre virksomheder
Som regel efterspørger mindre virksomheder et CRM-system, som er enkelt at lære at bruge og samtidig har en pallette af funktioner, som kan hjælpe virksomheden med at vokse. Ønsker man et CRM-system, som kan vokse sammen med virksomheden, er det en god idé at overveje, om man skal have et såkaldt ”All in one-CRM”. Et eksempel på den slags systemer er Sharpspring, Upsales, Salesforce Lightning professional, Sweet CRM m.fl.
Det er CRM-systemer, hvor eksempelvis marketing automation-funktioner er integreret i systemet. Desuden kan mange af disse systemer håndtere prospekt- og kundedata meget effektivt. Det koster ekstra, men til gengæld er der meget at hente i sådan et system, hvis I har planer om at udvide virksomheden eller den vokser.
For mindre virksomheder, der ikke er klar til at tage alle funktioner i et CRM-system i brug, er det bedre at overveje et standard-CRM. Det er meget enklere at implementere og bruge, men vær opmærksom på, at det ikke har alle de funktioner, der muligvis kan blive behov for, hvis virksomheden vokser. Eksempler på den slags systemer er Superoffice CRM standard, Pipedrive etc.
Sammenligning af CRM-systemer - fire tips som forenkler købsprocessen
At sammenligne CRM-systemer er tidskrævende, fordi der findes utroligt mange funktioner og systemegenskaber, der skal vurderes. På baggrund af tusindvis af sammenligninger af CRM-systemer og et utal af spørgsmål fra vores besøgende har vi udarbejdet fire tips, som vil gøre processen mere enkel for dig:
CRM-funktioner
En del funktioner anses for at være grundlæggende eller standard i alle CRM-systemer, mens andre anses for at være mere avancerede. Det er vigtigt, når du skal sammenligne CRM-funktioner, at du begynder med de grundlæggende, som du og dine kolleger givetvis kommer til at anvende. Eksempler på grundlæggende funktioner er:
- Pipeline management
- Kontakt-/kundehåndtering
- Email-kampagner
- Rapporter & prognoser
- Kalenderintegration & påmindelse
- Sags- og projektstyring
De fleste leverandører tilbyder ovenstående funktioner, så det, I bør overveje og evt. undersøge, er, om I får brug for at tilpasse funktionerne til jeres interne processer, og om funktionerne er brugervenlige. For eksempel kan det være simpelt at udtrække en rapport, mens det at udarbejde rapporten er mere komplekst (læs anmeldelser fra andre kunder).
Eksempler på mere komplicerede CRM-funktioner er:
- Marketing automation
- Salgs-gamification (salgstavlen)
- Direkte telefonopkald fra systemet
Alle disse funktioner kan være meget værdifulde afhængig af, hvad jeres behov er, og hvad I ønsker at opnå med CRM-systemet. Eksempelvis er synkronisering mellem CRM og marketing automation noget, som gør, at marketing og salg arbejder i det samme system og nemt kan kommunikere indbyrdes mellem afdelingerne. Dog er prisen for et system med disse funktioner ofte højere.
Prisen er vigtig – men prismodellen kan være vigtigere
Prisen på et CRM-system er noget, alle er optagede af. Mange glemmer dog, hvor stor betydning prismodellen kan have. Der findes forskellige prismodeller, som kan have stor indflydelse på udgiften på langt sigt. Vi anbefaler, at man tidligt i forløbet spørger til leverandørens forretningsmodel. Et eksempel er, at der kan være et pakketilbud på et CRM-system, som har en lav pris, men hvor al kundetilpasning efter implementeringen kræver systemudvikling og konsulentbistand. Det kan du nemt og enkelt se i vores sammenligningstjeneste, hvor vi har kortlagt en række prismodeller, og hvad de omfatter.
CRM i skyen
Cloud-baserede CRM-systemer er meget eftertragtede og vil uden tvivl blive ved med at være det. Det kan være et af de første kriterier, du kigger på, når du skal sammenligne CRM-systemer, men et cloud-baseret CRM-system er ikke per automatik et bedre system end et, der installeres på virksomhedens computere. Det er kravspecifikationen og dine behov, som i sidste ende skal styre dit valg.
Inkluderet eller ikke inkluderet i prisen
Vær omhyggelig med at undersøge, hvad der indgår og ikke indgår i licensaftalen. Det er ikke altid tydeligt, hvad der er inkluderet, eftersom visse funktioner kan have forskellige niveauer. Du kan dog nemt finde ud af det, når du sammenligner CRM-systemer her på BusinessWith.